Gingivitis & Parodontitis

Gingivitis

Wanneer het tandvlees rondom de tanden en/of kiezen ontstoken is, zonder dat er onderliggend kaakbot aangetast is, noemen we deze tandvleesaandoening ‘gingivitis’. Gingivitis komt vaak  niet plaatselijk maar in de hele mond voor

Gingivitis ontstaat wanneer er plak op de tanden langs de tandvleesrand achterblijft. Deze bacteriën  veroorzaken  een ontstekingsreactie van het tandvlees. Gingivitis is een nog redelijk onschuldige tandvleesaandoening die echter wel kan overgaan in parodontitis. Bij parodontitis treedt botafbraak op rondom de wortels van tanden en kiezen. De ontstekingsverschijnselen van gingivitis zijn binnen enkele dagen helemaal te verhelpen. Een goede mondhygiene-instructie en goed en regelmatig poetsen van het gebit laten het tandvlees goed genezen. Vaak is gingivitis een chronische ontsteking die niet gepaard gaat met pijn. Natuurlijk komt het de algehele gezondheid niet ten goede als er in de mond een vaak uitgebreide chronische ontsteking aanwezig is en blijft.  Als gevolg van het adequaat reinigen zal niet alleen de gingivitis genezen, ook de kans op gaatjes langs de tandvleesranden wordt erdoor aanzienlijk verlaagd.

Parodontitis

Parodontitis leidt in tegenstelling tot gingivitis, tot verlies van kaakbot rondom de wortels van tanden en/of kiezen.  Parodontitis heeft vaak een progressief verloop, met andere woorden het kaakbot zal na verloop van tijd steeds meer verdwijnen als er niet ingegrepen wordt.  Poetsen alleen helpt niet meer omdat het niet meer mogelijk is om met de tandenborstel alle plak  te verwijderen. Er zijn namelijk pockets ontstaan. Pockets zijn verdiepte ruimtes tussen de tand en het tandvlees.